Josef Mamula a Soběšice – reportáž Vladimíra Havránka z roku 1977

Josef Mamula

Josef Mamula

 

ZA VOLANTEM

Brno–Soběšice

Píše Vladimír Havránek

Obětavým pořadatelům ze svazarmovského Veteran Automotoklubu Brno-Královo Pole patří dík za to, že již několik let za sebou každoročně připomínají jeden ze slavných milníku moravského motorového sportu , krerý je nesmazatelně zapsán v historii celého československého motorismu, závod motocyklů a automobilů do vrchu na historické trati Brno–Soběšice.

Více než půl století nás dělí od prvního ročníku (4. května 1924) a přece uplynulou sobotu uspořádaný 9. sraz historických motorových vozidel připomněl šest ročníků této významné mezinárodní motoristické události, jako kdybychom je bývali odejeli teprve loni. Je to zejména proto, ze brněnští motorističtí historikově dovedli letos na start i někdejšího přímého účastníka závodu a továrního jezdce brněnské Zbrojovky J. Mamulu, vítěze jedenáctistovek v závodě 1000 mil československých v roce 1934.

Také obsazení startovního pole 28 motocykly od ruku 1927 do 1942 a 32 automobily od roku 1928 do 1949 svědčí o péči, kterou pořadatelé organizaci vzpomínkové jízdy věnovali. Mezi automobily budily pozornost výtečně renovované brněnské »Zetky«, z nich jedna přijela až z maďarské Šoproně, vedle roztomilých vozíků BMW Dixi, anglického sportovního kupé MG, sportovní Tatry 57, unikátní tříkolky Tatra 49 a vítězného vozu Minor z vytrvalostního 24hodinového závodu na francouzském La Mans v roce 1949. Samozřejmě, že nechyběly ani malé i velké aerovky, pragovky i škodovky – Laurin a Klement. Motocyklové značky Praga BD, Rudge Ulster, Calthorpe, Sunbeam, Indian, BSA, Jawa Robot, Ariel, ČZ, Zündapp i Moto Guzzl a Harley Davidson doplnily toto technické muzeum, jehož cestu z Brna do Soběšic zdravilo – natruc dešti – početné nadšené obecenstvo.

Letošní brněnský sraz veteránů byl součástí kvalifikačního přeboru ČSR, jehož klasifikační systém hodnotil jízdu pravidelnosti na 3292 m dlouhé trati s výškovým rozdílem 146,3 m a dále pak technická kritéria, jako rok výroby, zdvihový objem motoru atd. Z těchto hledisek byly motocykly rozděleny do dvou a automobily do čtyř klasifikačních skupin. Z brněnských motoristických historiků obsadili Navrátil na Moto Guzzi 1934 čtvrté místo v první skupině a Slavíček na Calthorpe 1932 druhé místo, Sušil na Zündapp 1937 třetí a Čermák na Sunbeam 1929 čtvrté místo ve druhé skupině motocyklů. V automobilech dojel Dyk na BMW-Dixi 1934 čtvrtý, Sedlář na Tatra 52 třetí, Zezula na Škoda Laurin a Klement 1928 čtvrtý, Matějíčková na Aern 30 druhá, Popelka na Z-18 1933 první, Procházka na  Austro-Daimler 1930 druhý a Klíma na Z-5-Expres 1936 třetí ve svých příslušných skupinách.

Korso všech zúčastněných vozidel městem a areálem XIV. mezinárodního veletrhu budilo všude zaslouženou pozornost a bylo příjemným zakončením opět zdařilé vzpomínkové jízdy na jeden z našich význaných závodů z dvacátých let.

 

Petr Dyk se svojí sestrou v BMW Dixi Da-2
Petr Dyk se svojí sestrou v BMW Dixi Da-2